Niedawno zamieściliśmy informację o wyjeździe pierwszego składu CD Cargo Poland z wagonami GigaWood Sggmrrs 90. Transport drewna z Czech do polskich portów odbywa się regularnie, raz w tygodniu. Fakt ten nie umknął uwadze jednego z miłośników kolei, któremu udało się uwiecznić lokomotywę CD Cargo serii 163 z załadowanym składem wagonów GigaWood (fot. poniżej). W związku z tym postanowiliśmy przybliżyć kilka szczegółów, dotyczących wspomnianych przewozów.
CD Cargo Poland od września 2019 roku zaczęło realizować przewozy drewna z Czech do polskich portów. Pojawienie się przewozów drewna związane jest z plagą kornika w czeskich lasach i wycinką chorego drzewostanu. Zbyt dla czeskiego drewna znaleziono za granicą, a jego eksport odbywa się m.in. drogą kolejową. Wagony po stronie czeskiej ładowane są w kilku stacjach, następnie wszystkie zostają zwiezione do jednej stacji, gdzie formowany jest skład całopociągowy gotowy do dalszego przewozu.
Początkowo ładunek przewożony był w wagonach Eas, jednak od 2020 roku drewno przewożone jest również w wagonach Innofreight (Sggmrrs), które dzięki swojej budowie są praktyczniejsze i gwarantują sprawny załadunek jak i rozładunek. W portach rozładunek składu trwa średnio 10-14 godzin.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych – system kłonic o wysokości 3 m, optymalna masa wagonu (ok. 2 x 19 t) – wagony GigaWood mogą przewieźć znacznie więcej ładunku niż tradycyjna „węglarka”. Tak zwiększona wydajność przewozów, stanowi poważną konkurencję dla transportu drogowego i zachęca do korzystania z usług przewoźników kolejowych.
System kłonic oraz brak pasów napinających pozwala na szybszy załadunek i rozładunek.